تبلیغات
مهندس شهرساز - مطالب دی 1389

منم شهر سازی که می سازمت & تو ایران چو ایران جدم کوروش


Admin Logo
themebox Logo
کلیک نکن!

ساعتی فوق العاده شیک محصول 2012 ژاپن
دستان شما در اختیار جذابیت … راز شیک پوش شدن اینجاست
فوق العاده شیک و زیبا برای افراد خوش سلیقه
یک مدل فوق العاده مناسب برای جوانان امروزی این همان هدیه ای ست که مدتها به دنبالش می گشتید برای تقدیم کردن به آنان که دوستشان دارید …
طراحی شیک و منحصر به فرد این ساعت همه را حیرت زده خواهد کرد
از خرید این ساعت بی نظیر و زیبا که با قیمت بسیار مناسب و با کیفیت خوب عرضه میگردد پشیمان نخواهید شد
اگر به دنبال جدیدترین و به روز ترین لوازم برای شیک پوش بودن می گردید این محصول را از دست ندهید
ساخت ژاپن

کیفیت استثنائی با طراحی ویژه و تک

موتور ضد آب ژاپنی

نگین های درخشان با رنگ زیبای مدرن

ساعتی زیبا و متفاوت با با بند توری چند لایه بافت ریز
محصولی خاص ویژه آقایان مشكل پسند
پرطرفدارترین ساعت در اروپا
ساعتی فوق العاده زیبا و ضد آب با کیفیت بسیار عالی
کیفیت و زیبائی را با یک خرید تجربه نمائید

» قیمت: 32,900 تومان

 200 نوع نگین ناخن متفاوت در یک پکیج

جدیدترین در دنیای مد و فشن

ناخنهای زیبا = دستان زیبا

اگر به دنبال زیبایی دستان خود هستید

 این فرصت بی نظیر را از دست ندهید.

این آخرین چیزی است كه برای زیبایی نیاز دارید.

70 درصد زیبایی به نكات ظریفی بستگی دارد

 كه شاید همیشه دیده نمی شوند

منحصر بفرد باشید

نگین ناخن = فشن به توان 2

زیبایی به دنبال شما می گردد

لطفاً بعد از استفاده از این آویزهای

 جذاب، با كسی دست ندهید!!!!

 200 نوع نگین ناخن متفاوت در یک پکیج

ناخنهای زیبا و بلند موجب زیبایی و

 خوش حالت شدن دستها می شوند.

ناخن زیبا نشانگر وضعیت زندگی و

طبقه ی اجتماعی شخص است

 200 نوع نگین ناخن متفاوت در یک پکیج

دستانی سحر انگیز و افسونگر

كلكسیون زیبایی های خود را تكمیل كنید

دیگران را مسحور زیبایی خود كنید

 200 نوع نگین ناخن متفاوت در یک پکیج

» قیمت: 14,900 تومان
رنگ مو مشکی آلمانی shykhan دستگاه فر مو به سبک عربی حجم دهنده لب پوتینگ ژل فرم دهنده باسـ.ــن دستگاه برنزه کن بدن و صورت بادی فیشر Body Fisher گن اسلیم لیفت اصل جفتی Silhouette Supreme Slim n Lift گیره و بست بند لباس زیر خانمها ساعت مچی گوچی gucci مربعی تل موی سر جادویی ( تل حجم دهنده مو ) خرید پستی قیچی لیزری لیزر اسکیزور Laser Scissors کتونی پرفکت استپز Perfect Steps, کتونی لاغری پرفکت استپس فروش شال خاتون + CD آموزش بستن شال و روسری رایگان دمپایی افزایش قد اصل برزیلی اوریجینال خرید دنس پد Dance Pad, فروش دانس پد ورزشی کیف لوازم آرایش ساعت دیواری عشق عروسک پرنده خشمگین بلوتوث هوشمند ماشین مو بر دایمی سمباده ای دماسنج عشق



تاریخ:سه شنبه 7 دی 1389-10:09 ب.ظ

نویسنده :سعید کریمی مقدم

آشا محرابی چهره ای جدید و ماندنی در سینمای ایران

 

آشا محرابی

تولد: 1352، تهران. تحصیلات : فوق لیسانس روابط بین الملل. شروع حرفه ای دوبله : 1381. اولین نقش شاخص : سریال جنایتهای غیرحرفه ای(آنا) . سایر فعالیتها : بازیگری تئاتراز1375، بازیگری و کارگردانی رادیواز1376. سریال :آوای وحش (اما).

«آشا محرابی» از سال 1374 صحنه تئاتر را با نمایش «دایره گچی قفقازی» به كارگردانی حمید سمندریان تجربه كرد. همزمان در آزمون رادیو شركت كرد و به عنوان بازیگر نمایش انتخاب شد تا بازیگری در تئاتر را در واحد نمایش رادیو ادامه دهد، تا این كه سال 1380 پشت میكروفن دوبله قرار گرفت. بازی در مجموعه «مسافرخانه سعادت» آشا‌محرابی را به عنوان یك بازیگر توانمند به مخاطبان و برنامه‌سازان معرفی كرد. او پس از این مجموعه، در سریال «مرگ تدریجی یك رویا» نیز بازی كرد. محرابی اكنون در حال كارگردانی نمایش رادیویی «هراس» است؛ در حالی كه وی در سریال «آشپزباشی» نیز بازی كرده كه نقش او بزودی آغاز می‌شود. محرابی نمایش «من حرفی ندارم، دنبالش را نگیر» را نیز روی صحنه دارد.

آشا محرابی



گفتگوی كوتاه ما با او درباره نمایش رادیویی است كه می‌خوانید:

با توجه به این كه شما به طور همزمان كارهای مختلف هنری را در رادیو، تلویزیون و تئاتر تجربه می‌كنید، به كدام عرصه دلبستگی بیشتری دارید؟

هر كدام از این كارهای هنری جایگاه خودش را دارد و برای تك‌تك آنها زحمت كشیده‌ام و حالا كه تا حدودی به ثمر رسیده، نمی‌توانم یكی از آنها را بر دیگری ترجیح بدهم. من رابطه‌ام را با دوبله اگر حتی ماهی یك نقش هم بگویم، حفظ می‌كنم.

فكر می‌كنید كه نمایش رادیویی با توجه به تولید انبوه، به رونق لازم رسیده و كیفیت خوبی برای جذب مخاطب دارد؟

بهبود كیفیت نمایش‌های رادیویی به عوامل مختلفی بستگی دارد. به نظر من، نمایش‌های رادیویی هنوز از كیفیت مناسبی برخوردار نیستند؛ اما مطمئن هستم هرچه تولید نمایش بیشتر شود، كیفیت كارها هم ارتقا پیدا می‌كند و تبادل نظر میان بازیگران و دیگر عوامل نمایش بیشتر می‌شود. اینها اتفاقات خوبی است كه باعث رونق نمایش‌های رادیویی می‌شود.

با همه اینها فكر می‌كنید چرا نمایش‌های رادیویی معمولا مورد استقبال جوان‌ها قرار نمی‌گیرند؟

این واقعیت را نمی‌توان نادیده گرفت كه تلویزیون، ماهواره، فیلم‌ها و سریال‌های روز دنیا كه براحتی در دسترس عموم قرار می‌گیرند، مخاطب رادیو را گم‌می‌كنند.

به نظر شما، راهكار موثر برای‌حل این مشكل چیست؟

ما باید بتوانیم خودمان را در رادیو به‌روز كنیم و با توجه به شرایط روز، خودمان را بسنجیم و كارهای متفاوت‌تری اجرا كنیم؛ اما اگر می‌خواهیم مخاطب به‌روز و جوان داشته باشیم، بهترین كار، راه‌اندازی شبكه نمایش است كه چندی پیش طرح شد؛ ولی هنوز به نتیجه نرسیده است.

با توجه به استقبال نكردن جوانان از نمایش‌های رادیو، فكر می‌كنید اختصاص یك شبكه رادیویی چه تاثیری در جذب مخاطب خواهد داشت؟

به نظرم چنین اتفاق خوبی می‌تواند بدون محدودیت زمانی و تنظیم وقت دقیق، این فرصت را به شنونده بدهد كه هر زمانی علاقه‌مند به شنیدن نمایش شد، امكانش برایش فراهم باشد، چون شاید محدودیت زمان و مشغله‌ كاری به آنها اجازه ندهد كه در ساعت خاص و شبكه‌ای خاص، نمایشی را گوش كنند.

یك زمانی مركز نمایش فراخوانی برای جذب نیروی جوان و مستعد به منظور تكمیل نیروی نمایش رادیویی داده بود و آن‌طور كه انتظار می‌رفت از این فراخوان استقبال نشد و استقبال میانسالان و شنوندگان قدیمی رادیو بیشتر بود. فكر می‌كنید دلیل عدم استقبال چه بود؟

استقبال كارگردانان رادیو از نمایشنامه‌های خارجی به این دلیل است كه نویسنده‌های حرفه‌ای آنها را نوشته‌اند و از طرفی مردم هم این نوع نمایش‌ها را بیشتر می‌پسندند

این كاملا مشخص است كه وقتی مخاطب جوان نداریم و جوان‌ها مخاطب نمایش رادیو نیستند، استقبال خوبی هم از این قضیه نمی‌كنند.

كمی برایمان از نمایش هراس بگویید كه این روزها مشغول كارگردانی آن هستید؟

این نمایش ایرانی درباره مشكلات زوج‌های جوان در زندگی زناشویی است؛ زوج‌هایی كه تلاش می‌كنند با كمك خانواده‌های خود، مشكلاتشان را حل كنند و به نوعی این نمایش از راه‌های صحیح مواجهه و مقابله با مشكلات زندگی زوج‌های جوان می‌گوید.

با توجه به این كه نمایشنامه، بحث‌های اجتماعی و روان‌شناسی را مطرح می‌كند، شما در این زمینه مشاور و كارشناسی هم دارید؟

این نمایش به نویسندگی آقای برقندی از طرف مركز نمایش رادیو به من پیشنهاد شد. با توجه به این كه نویسنده این متن معمولا از زندگی واقعی برای نمایش‌های خود الهام می‌گیرد، مطمئنا برای این كار هم تحقیقات لازم را انجام داده است.

چطور شد شما نمایش ایرانی را كارگردانی می‌كنید با توجه به این كه بیشتر كارگردان‌های نمایش به نمایشنامه‌های خارجی علاقه‌مندند؟

استقبال كارگردانان رادیو از نمایشنامه‌های خارجی به این دلیل است كه نویسنده‌های حرفه‌ای آنها را نوشته‌اند و از طرفی مردم هم این نوع نمایش‌ها را بیشتر می‌پسندند؛ البته گاهی نویسنده‌های ایرانی هم متن‌های خوبی می‌نویسند كه كار می‌شود.

یك نمایش رادیویی چقدر زمان می‌برد كه با كیفیت مطلوب تولید شود؟

ما معمولا برای یك نمایش 3 روز تمرین می‌كنیم و یك روز ضبط نهایی و بعد مراحل فنی و صداگذاری كه شاید یك هفته زمان صرف شود.

اختصاص یك روز ضبط می‌تواند كار را به كیفیت مطلوب برساند؟

ما همیشه با مشكل كمبود زمان دست به گریبان هستیم؛ اما معمولا در كار نمایش رادیو چون زیاد تمرین می‌شود، سعی می‌كنیم ضبط را یك‌روزه تمام كنیم، مگر نمایش‌های خاص كه باید زمان بیشتری به آنها اختصاص داد.

اساسا كار نمایش رادیو را در چه می‌دانید؟

متن خوب، گام اول است كه ما همیشه در این زمینه مشكل داریم. اگر این مشكل حل شود حتما سازوكار نمایش‌های رادیویی نیز تغییر خواهد كرد

 



نظرات() 
نوع مطلب : بیوگرافی 

تاریخ:سه شنبه 7 دی 1389-09:48 ب.ظ

نویسنده :سعید کریمی مقدم

ولنتاین مبارک

روز والنتین

 
تصویری از یک کارت پستال روز والنتین در حدود سال ۱۹۰۰ میلادی

روز والنتین یا والنتاین، (روز عشاق و یا روز عشق‌ورزی) عیدی در روز ۱۴ فوریه (۲۵ بهمن‌ماه و بعضی سال‌ها ۲۶ بهمن‌ماه) و در برخی فرهنگ‌ها روز ابراز عشق است.

این ابراز عشق معمولاً با فرستادن کارت والنتین یا خرید هدایایی مانند گل سرخ انجام می‌شود. سابقهٔ تاریخی روز والنتین به جشنی که به افتخار قدیس والنتین در کلیساهای کاتولیک برگزار می‌شد، باز می‌گردد.

 پیشینهٔ تاریخی

تاریخچه کامل و دقیق والنتین در دست نیست و آنچه از پیشینه این روز می‌دانیم با افسانه درآمیخته‌است.

امروزه کلیسای کاتولیک به این نتیجه رسیده‌است که حداقل سه قدیس به نام والنتین وجود داشته‌اند که همگی به شهادت رسیده‌اند، به همین دلیل چندین افسانه سعی در بازگوئی تاریخچه این آئین دارند.

 روایت‌های مشهور

 
والنتین قدیس و مریدانش

در سده سوم میلادی که مطابق می‌شود با اوایل شاهنشاهی ساسانی در ایران، در روم باستان فرمانروایی بوده‌است بنام کلاودیوس دوم (Claudius II). کلودیوس عقیده داشت مردان مجرد نسبت به آنانی که همسر و فرزند دارند سربازان جنگجوتر و بهتری هستند. از این رو ازدواج را برای سربازان امپراتوری روم قدغن می‌کند. کلاودیوس به قدری بی‌رحم وفرمانش به اندازه‌ای قاطع بود که هیچ کس جرات کمک به ازدواج سربازان را نداشت. (شایان ذکر است که در آن هنگام هنوز امپراتوری روم، به آیین مسیحیت نگرویده بود و این امر تقریباً ۴۰ سال پس از دوران کلاودیوس دوم یعنی در دوران کنستانتین اول، موسوم به کنستانتین کبیر صورت گرفت). اما کشیشی به نام والنتین (والنتیوس)، مخفیانه عقد سربازان رومی را با دختران محبوبشان جاری می‌کرد. هنگامی که کلاودیوس این امر را دریافت، والنتین را دستگیر و زندانی کرد. کلاودیوس به منظور منصرف ساختن والنتین از باور خویش، به زندان و به استقبال وی شتافت و او را مورد محبت فراوان قرار داد. این در حالی بود که والنتین نیز به گونه‌ای متقابل کوشید تا کلاودیوس را به آیین مسیحیت فراخواند؛ امری که موجبات خشم امپراتور روم را فراهم ساخت و حکم به اعدام وی داد. هنگامی که والنتین در زندان به سر می‌برد، یکی از زندانبانان دختری نابینا داشت که به زندان می‌آمد به تفصیل با وَلِنتَین سخن می‌گفت و درست پیش از آن که والنتین به اعدام محکوم گردد، برای آن دختر نابینا کارتی فرستاد که بر روی آن نگاشته بود: ««از طرف والنتین ِ تو» (From Your Valentine)» امضاء کرده‌است، اصطلاحی که تا به امروز مورد استفاده قرار گرفته و به وفور بر روی کارتهای والنتین مشاهده می‌شود.

بارنی و دوستان در روز والنتین در سال ۲۰۰۷ در کاخ سفید.

افسانه دیگر حاکی از آن است که هنگامی که والنتین را به زندان افکندند، مردم برای وی یادداشت‌هایی کوچک که در لفافه پیچانده بودند و در شکافهای دیواره سلول وی جاسازی می‌کردند می‌فرستادند و او آنها را یافت و در حق آنان نیایش کرد. به دیگر سخن، بنیاد تاریخی کارت والنتین همین امر است. کشیش والنتیوس در ۱۴ فوریه ۲۷۰ میلادی (در برخی روایات ۲۶۹ و مطابق با برخی روایات دیگر ۲۷۳ بعد از میلاد) اعدام شد. بنابراین او را به عنوان فدایی و شهید راه عشق می‌دانند و از آن زمان والنتین تبدیل به نمادی برای عشق شده‌است و بدین روست که در کشورهای جهان، به ویژه کشورهای اروپایی و آمریکای شمالی، مراسم روز والنتین همه ساله در ۱۴ فوریه برگزار می‌گردد.

شهرهای منسوب به والنتین قدیس

بر اساس باورهای کنونی، بقایای والنتین قدیس که در سده ۱۹ میلادی در قبرستانی باستانی در ایتالیا کشف شد هم‌اکنون در سه شهر رم، دوبلین و گلاسگو نگهداری می‌شود. بخشی از این بقایا پس از انتقال به یک تابوت طلایی توسط پاپ گرِگوری شانزدهم به کلیسای کاتولیک وایت فرایر در دوبلین پایتخت جمهوری ایرلند اهدا شد. بخش دیگری از این بقایا که گفته می‌شود شامل استخوان‌های والنتین قدیس است توسط یک خانواده متمول فرانسوی در سده نوزدهم به کلیسای فرانسیس مقدس در شهر گلاسگو در اسکاتلند منتقل شد. خارج از حلقه‌های مذهبی از مردم عادی کمتر کسی از وجود این بقایا در شهر اطلاع داشت تا اینکه در سال ۱۹۹۹ تصمیم به انتقال این بقایا به کلیسای دیگری به نام The Blessed John Duns Scotus گرفته شد. این اقدام توجه گستردهٔ رسانه‌ها و به طبع آن عموم مردم را به دنبال داشت به‌طوری که شهر گلاسگو به خاطر میزبانی والنتاین قدیس «شهر عشاق» لقب گرفت و از سال ۲۰۰۲ این شهر در روز والنتین میزبان فستیوالی به نام «فستیوال عشق» می‌باشد

 رسوم والنتین

از هدایای مرسوم در این روز هدایای شکلاتی را می‌توان نام برد.

در کشورهای اروپایی و آمریکائی دادن شکلات به عنوان هدیه روز والنتین از شهرت خاصی برخوردار است. تزئین شکلات و پختن انواع ان نیز از اداب این روز به شمار می‌رود.

 در دیگر فرهنگ‌ها

برخی بر آنند که والنتین فراتر از سنتی غربی است که پیش از این در بسیاری کشورهای جهان موجود بوده‌است. در کشور چین، روزی مشابه والنتین موجود است که تحت عنوان «شب هفت‌ها» نامیده می‌شود. برابر با افسانه‌ای چینی، پسر گاوچران و دختر بافنده، در هفتمین روز هفتمین ماه از تقویم قمری در آسمان با یکدیگر ملاقات کردند. آخرین «شب ِ هفتها» در ۳۰ اوت ۲۰۰۶ بود. روایتی دیگر از این روز با اندکی تفاوت نسبت به چین، در ژاپن نیز موجود است که از آن به عنوان «تاناباتا» یاد می‌گردد و برابر با هفتم ژوئیه تقویم خورشیدی‌ست. در کشور مصر، روز عشق دیگری موجود است که برابر با ۴ نوامبر هر سال است. در کره جنوبی، در ۱۱ دسامبر هرسال، روزی تحت عنوان «روز پِپِرو» موجود است که در آن زوج‌های جوان هدایایی به یکدیگر تقدیم می‌کنند.

در فرهنگ ایرانی


سپندارمذگان جشن گرامی‌داشت زمین و زن و روز مهرورزی به مظاهر مهر و فروتنی است. در این روز که مصادف است با 29بهمن ماه مردان به زنان خود، با محبت هدیه می‌دادند و زنان و دختران را از کارهای روزمره معاف کرده بر تخت شاهی می‌نشاندند و از آنها اطاعت می‌کردند.

اخیرا گروهی از دوستداران فرهنگ ایرانی پیشنهاد کرده‌اند که به منظور حفظ فرهنگ ایرانی سپندارمزگان بجای والنتین به عنوان روز عشق گرامی داشته شود.

 

فال ولنتاین



14 فوریه چه احساسی در شما ایجاد می کند؟ شادی یا ترس؟ آیا می دانید که متولدین ماه های مختلف واکنش متفاوتی نسبت به این رویداد رمانتیک دارند و دوست دارند ولنتاین را به صورتی متفاوت جشن بگیرند؟

برج حمل (فروردین)

شما بیشترین کارت ها، گل ها، و شکلات ها را هدیه می گیرید. البته فکر کنم بدتان هم نمی آید که خودتان هم برای خودتان گل و شکلات بفرستید!


برج ثور (اردیبهشت)

یک دسته گل قاصدک، شکلات های ارزان قیمت و شامی در یک رستوران فَست فود؟ نگران نباشید، احتمالاً دارید کابوس می بینید!

fرج جوزا (خرداد)

متولدین این ماه مثل سایر کارهایشان، امشب هم با دو نفر قرار دارند، و آخر شب را هم با دوستانشان برنامه می گذارند.

برج سرطان (تیر)

فکر می کنم برای متولدین این ماه هیچ هدیه ای از یک دستمال ابریشمی گلدوزی شده و یک بسته شکلات قلب شکل بهتر باشد.


برج اسد (مرداد)

یک شاخه گل رزی که معشوقتان برایتان فرستاده است اصلاً خوشحالتان نمی کند. فکر می کنید لیاقت حداقل صدها شاخه گل را داشته اید!


برج سنبله (شهریور)

اصلاً دوست ندارید که جعبه شکلاتی را که هدیه گرفته اید را با کسی سهیم شوید. همه اش نگران این هستید که مبادا یکی به آنها ناخنک بزند یا گل هایتان را بو کند!


برج میزان (مهر)

به هر کسی که می شناسید کارت ولنتاین می فرستید: آرایشگرتان، معلم هایتان، بقال محل، پسر خاله ی بقال محل و...دوست ندارید هیچ کس این شب احساس تنهایی کند.


برج عقرب (آبان)

برخلاف معمول شما اصلاً دوست ندارید که شب ولنتاین شام را بیرون صرف کنید. ترجیح می دهید یک شب رویایی را در خانه در کنار معشوقتان بگذرانید!


برج قوس (آذر)

اصلاً دوست ندارید برای کسی کارت ولنتاین بفرستید! اگر کسی بیشتر از آن چیزی که منظور شما بوده از آن کارت استنباط کند چه؟ به خاطر همین خودتان را به فراموشی می زنید که انگار یادتان رفته ولنتاین چه روزی است!


برج جدی (دی)

بوی گل شما را به عطسه می اندازد و اصلاً هم از شکلات خوشتان نمی آید! درعوض به نظرتان هیچ چیز برای ولنتاین بهتر از یک هدیه ی گران قیمت نیست!


برج دلو (بهمن)

دوست ندارید از روال عادی زندگی بیرون بیایید. همان چای گیاهیتان را می خورید و اصلاً هم فکر نمی کنید خوردن کمی شکلات باعث شود که مثل بقیه شوید!


برج حوت (اسفند)

عاشق اینجور مراسم ها هستید! اصلاً به امید همین روزها زندگی می کنید! فکر میکنید اگر هر روز زندگی ما آدم ها ولنتاین بود و همه به هم گل و شکلات هدیه میدادند، دنیا بهشت می شد!

 

اس ام اس  مخصوص ولنتاین

امروز روز سپاس گذاری از خداوند است

زیرا که عشق را آفرید تا یادمان باشد کسی هست برای عاشق بودن

تا با تمام وجود به او بگوییم

عشق من روزت مبارک



نظرات() 
نوع مطلب : اطلاعات عمومی 

تاریخ:دوشنبه 6 دی 1389-07:42 ب.ظ

نویسنده :سعید کریمی مقدم

رنگ واقعی خودم 5

امروزه رنگ و بهره برداری از رنگ های مختلف می تواند در زمینه های مختلف کار برد داشته باشد و اثرات آن در محیط کار و زندگی مشهود است.
تاثیر رنگ ها بر روی سلسله اعصاب سمپاتیک و پاراسمپاتیک منشا بسیاری از رفتارها خواهد بود و در این رابطه روانشناسی رنگ انتخاب رنگ های موثر می تواند تاثیرات روانشناختی را برای استفاده کننده رنگ به همراه داشته باشد. به طور مثال رنگ هایی که برای تزئین داخلی کابین هواپیما به کار می روند, هیجان ناشی از پروازدر مسافران را به آرامش مبدل می سازند و فشار عصبی کمتری آنها را تهدید می کند.
▪ آبی:
این رنگ یکی از محبوب ترین رنگ ها در جهان هستی می باشد و سیستم اعصاب مرکزی را تسکین می دهد با به کار گیری رنگ آبی در محیط زندگی, می توان فشار خون, ضربان قلب و تنفس را کاهش داد و در زمان بیماری و خستگی نیاز به این رنگ بیشتر احساس می شود. گذشته از خصوصیات و ویژگی های مثبت این رنگ مانند اعتماد, عشق, هماهنگی, جدیت و امید از نظر روانشناسی, این رنگ گرایش به حساس بودن و زود رنجی را افزایش می دهد. رنگ آبی به معنی بی قراری, بیزاری از ملالت و یکنواختی نیز می باشد.
▪ سبز:
این رنگ که انواع مختلفی دارد, از دیدگاه روانشناسی, ثبات قدم و استقامت را می رساند و در مقابل عوامل تنش زا همانند یک محافظ عمل می کند. این رنگ بیان کننده پایداری, ثبات و ایستادگی در برابر تغییرات می باشد و افرادی که از این رنگ استفاده می کنند عاشق تازگی و طراوت هستند. همچنین آنها علاقمندند که عقایدشان را بر دیگران تحمیل کنند و در محیط پیرامون خود تاثیرگذار باشند.
این رنگ همچنین می تواند در بیان مضامینی همچون توسعه, سلامتی و یا زندگی سودمندتر و وطولانی تر مورد استفاده قرار گیرد. از ویژگی های دیگر رنگ سبز, آرامش, رشد, پاکیزگی, صلح و آرامش می باشد.
▪ قرمز:
این رنگ با تاثیری که بر اعصاب سمپاتیک دارد فشار خون و ضربان قلب را افزایش می دهد و موجب رها شدن انرژی ها و نیروهای حیاتی می شود. این رنگ فعالیت های عمومی را افزایش داده و ثبات و باروری اقتصادی را تشدید می کند.
رنگ قرمز میل, اشتیاق و آرزو را به دنبال داشته و انسان را وادار به تحریک و فعالیت می کند کسانی که این رنگ را انتخاب می کنند دارای روحیه رهبری تهور, خلاقیت و احساسات عاشقانه می باشند.
▪ صورتی:
از خصوصیات این رنگ زیبایی, شیرینی, ملاحت, رافت, ظرافت, خلوص و عدم خشونت, درک ذاتی و حالات زنانگی می باشد. افرادی که این رنگ را دوست دارند معمولا انسان های مطیعی هستند و از کسانی که پیرامون آنها هستند مراقبت می کنند.
▪ زرد:
زرد روشن ترین رنگ است و به همین دلیل شادی افزا می باشد وجود رنگ زرد در محیط کار و زندگی افراد را دررهایی از مشکلات و موانع و تعارضات یاری می بخشد. این رنگ بر عکس رنگ قرمز بیشتر وسوسه آمیز است تا تحریک کنده و با وجود اینکه مانند رنگ قرمز موجب افزایش فشار خون, ضربان قلب و میزان تنفس می شود اما ثبات قابل توجهی ندارد. از ویژگی های این رنگ, روشنی, سرور و شادمانی, سلامت روحی, خوش بینی, هوش و خلاقیت می باشد و افرادی که این رنگ را انتخاب می کنند افرادی که این رنگ را انتخاب می کنند افرادی واقعگرا و منتقد می باشند. این افراد همیشه در خصوص اجتماع نگران هستند و راجع به آن صحبت می کنند. دوست داران رنگ زرد کمال گرا, خجالتی و از نظر شخصیتی به دنبال پیشرفت و نوگرایی می باشند.
▪ بنفش:
این رنگ ترکیبی از رنگ های آبی و قرمز است و ویژگی های هر دو رنگ را دارا است. یعنی هم هیجان انگیز است و هم آرامش بخش. این رنگ نشانگر انطباق, به عنوان یک آمیختگی صمیمانه و عاشقانه مبنــی بر درک مستقیم یا حسی است این انطباق منجر به آمیختگی کامل میان ظاهر و باطن می شود. اشخاصی که رنگ بنفش را انتخاب می کنند در روابط خود را دیگران حساس هستند.
▪ قهوه ای
رنگ قهوه ای در واقع قرمز تیره شده است و به همین دلیل به جای زنده دلی موجب دلمردگی و تسلیم می شود. این رنگ در محیط کار مــوجب نقصان در فعالیت افراد می شود و انگیــزه آنـان را برای کارکاهش می دهد.
▪ نارنجی
اطمینان بخش ترین و با ثبات ترین رنگ در جهان است. ترکیبـی است از قرمز که حرکت را طلب می کند و همچنین زرد که خوشبختی را به آن اضافه می کند. در مجموع نارنجی رنگ هشدار دهنده مطبوعی است. و جوانان معمولاً به این رنگ علاقه نشان می دهند
از ویژگی های این رنگ گرما, تعادل اشتیاق, شهرت, خلاقیت, شجاعت, عشق, برونگرایی خوش خلقی, لذت طلبی و سخت کوشی است. افرادی که این رنگ را انتخاب می کنند از نظر شخصیتی مقتدر بوده و به دنبال چیزهای تازه و جدید هستند.
▪ سیاه:
این رنگ رنگ نفی کننده و متوقف کننده است و باعث نا امیدی و احساس پوچی می گردد. این رنگ تداعی کننده پایان همه چیز بوده و مرز مطلقی است که در ماوراء آن زندگی متوقف می شود و نقطه مقابل سفید می باشد.



نظرات() 
نوع مطلب : اطلاعات عمومی 

تاریخ:دوشنبه 6 دی 1389-07:41 ب.ظ

نویسنده :سعید کریمی مقدم

رنگ واقعی خودم 4

رنگ های اصلی عبارتند از ( آبی ، زرد ، قرمز )
رنگ های فرعی عبارتند از ( سبز ، نارنجی ، بنفش ،
رنگهای خنثی عبارتند از ( سیاه ، سفید ، خاکستری )

رنگ آبی :
این رنگ نشانه آرامش کامل بوده و فکر کردن درباره آن و مشاهده آن باعث کاهش فشار خون و تعداد ضربان نبض و قلب می گردد .
از نظر روانی آرامش و از دیدگاه فیزیولوژیکی ، خوشنودی و بشاشیت را از آن آدمی می کند .
یک نوع خوشنودی حاصل از سطحی ترین تا عمیق ترین آرامش وجودی همراه با لذت ، و به وجود آورنده وضعیتی متوازن و عاری از اضطراب و احساس یکپارچگی و امنیت و ثبات را شامل می شود .
به هنگام بیماری و خستگی مشاهده رنگ آبی بسیار مفید است .
این رنگ از نظر روانی گرایش حساس بودن و به سهولت آزرده شدن را افزایش می دهد .
آبی تسکین دهنده بوده و برای دردهای عصبی و مدی تیشن ( نوعی خلسه فعال ) و بیداری بسیار مفید است .
دکتر مک نوتون علت این مسئله را در خنثی کردن ئیدروژن و کربن اضافی از طریق تولید اکسیژن لازم توسط رنگ آبی می داند که می تواند حرارت اضافی بدن را کاهش دهد .
برای بیماران تب دار ، عصبی ، وسواس و کم خواب و فشار خون بالا بسیار مفید است . چون این رنگ نوعی حالت سرد کنندگی دارد پس برای تعادل نبض و تنفس نیز خوب است .
ایجاد آرامشی درونی کرده به فرد کمک می کند تا برون گرا باشد و در مقابل دیگران گشاده رو شود .
آبی مظهر دوستی ، روشنی ، آرامش و صداقت است .
از نظر موسیقی گام مینور دارد و باعث خونسردی و تخفیف درد می شود .

رنگ زرد :
رنگ زرد حالت تقدس و گرم کنندگی ، بالا بردن قدرت تلقین وبنا بر قولی افزایش دهنده اعتماد به نفس و حافظه است .
از قدرت تحریک کنندگی برخوردار است ، طوری که بدون استفاده از فشار و اجبار ، افراد را به انسجا م یک عمل ،یک قبول و یک فکر تشویق می کند .
از لحاظ سمبولیک به گرمایی دلپذیر و حیات بخشی آفتاب ، شادمانی و از نظر حسی ، تندی و تیزی و از نظر عاطفی زنده بودن و امیدوارکنندگی و آزادی تشبیه شده است .
حالت تحریک کنندگی زرد عامل تقویت فکر و شدت تمرکز افکار می شود .
بوعلی سینا معتقد است زرد اگر کمی آبی داشته باشد ( مایل به سبز ) آن قسمت از مغز را که حالت جهش فکری دارد تحریک می کند و باعث میزان حضور ذهن در افراد می گردد .
برای حافظه بلند مدت فوق العاده موثر است .
صفات اصلی رنگ زرد عبارتند از روشنی ، شادمانی زود گذر و بازتاب کیفیت درخشان .
نمایانگر توسعه طلبی بلامانع ، آسان گرفتن امور و مسکن اعصاب و روان است .
از حیث فیزیولوژیکی تسکین خاطر به معنای رها شدن از مشکلات و مسئولیت و آزارها و محدودیت هاست .
زرد سمبل شگفتی ، فهم و دانایی و معرفت و دانش ، تقدس و امیدواری است .
بهترین انتخاب برای دوران امتحانی است .
برای بچه های عصبی مناسبترین رنگ برای پرده اتاقشان می باشد .
نشانه فضیلت جویی است و در هاله افراد دانشمند بسیار شاخص است .
زرد تیره یا زرد کثیف عدم تعادل را می رساند و به قولی رنگ دیوانگان عاقل است .
افراد عیب جو و غیرتمند و متعصب طالب این رنگ هستند

رنگ قرمز :
معنای این رنگ خودخواهی ، عشق ، عشق خودپسندانه ، تکبر ، سلامت در احساس و زندگی به خصوص اگر قرمز روشن باشد عنان گسیختگی ، حسد و طمع می باشد .
نشانگر صرف نیروی حیاتی ( خون ) فعالیت عصبی و غدد داخلی و رسیدن به کامیابی است .
بیانگر آرزو و تمایلات شدید برای تمام چیزهایی که شدت زندگی و کمال تجربه را در خود دارند .
محرک اراده برای پیروزی است .
تمامی اشکال شور زندگی و قدرت تمایلات جنسی ، تحول انقلابی ، انگیزه ای برای فعالیت های شدید ورزشی ، جنگ و نبرد ، رقابت ، شهوت جنسی ( eroticism ) اصطلاحی در روان کاری ، خلاقیت ، بی باکی تا حد جنون و دیوانگی را شامل می شود .
از نظر سمبولیک شبیه خونی است که در وقت پیروزی ریخته می شود .
محتوای عاطفی اش آمال و آرزوست .
از نظر طبیعت مزه شیرین و تند دارد و میل و اشتها را افزایش می دهد .
بسیار تحریک کننده می باشد تا حدی که ممکن است باعث گریه طولانی مدت کودک شود یا موجب سردرد شدید شود .
دارای کشش و قدرت و انرژی زیاد است . تهیج کننده و مثبت و متجاوز می باشد .
برای افراد عصبی این رنگ مناسب نیست ، چون موجب تشدید ناراحتی و هیجانات عصبی شدید و افزایش فشار خون و موجب افزایش کشش عضلانی بدن می شود .
علاوه بر بالا بردن ضربان قلب عامل افزایش ضربان نبض و شدت هیجان و تنفس است .
فعالیت عمومی انسان و حیوان را افزایش می دهد .
خاصیت هشدار دهنده و اعلام خطر دارد برای همین در تابلوهای خطر از این رنگ استفاده می شود .
در میان حیوانات بر روی زنبورها بیشتر از همه تاثیر می گذارد و برای همین آنها بیشتر به سمت گلهای قرمز جذب می شوند .
قرمز رنگی مردانه و خشن است ، چون خلق و خوی آتشین مردانه دارد .
جاودانگی و آتش را می رساند . رویش گیاهان را تشدید می کند .
بیان کننده شورش و اعتصاب و همرنگ سیاره مریخ است .
عمل بلع را افزایش ، قدرت شیردهی و باروری را زیاد می کند .
در درمان اسهال و تهوع موثر است .
برای افراد الکلی مضر می باشد تا حدی که ممکن است موجب خودکشی آنها شود .
وزنش سنگین و دارای یک زمان طولانی می باشد .
از نظر مسافت نزدیک و از نظر اندازه در حال بزرگ شدن و انبساط و در حال توسعه است .
معالج افراد کم خون می باشد .
برای افراد کم اشتها مناسب است .
نشانگر شادمانی و موثر بر گردش خون می باشد .  



نظرات() 
نوع مطلب : اطلاعات عمومی 

تاریخ:دوشنبه 6 دی 1389-07:40 ب.ظ

نویسنده :سعید کریمی مقدم

رنگ واقعی خودم 3

شاید دانستن اینکه هر رنگی چه تاثیر ناخودآگاهی بر روحیه و روان ما دارد بد نباشد:

 

*برای لاغر شدن، از بشقاب و رومیزی آبی رنگ استفاده کنید.

رنگ آبی اشتها را کم می‌کند!

 

*اگر مضطرب هستید و فشار عصبی طاقت شما را بریده است، از رنگ سبز استفاده کنید.

 رنگ سبز آرامبخش است و فشار خون را کاهش می‌دهد! 
 

*اگر بی‌حال و حوصله هستید، رنگ نارنجی را برگزینید، هنگام استحمام صبحگاهی از حوله و ابزار نارنجی استفاده کنید.

 رنگ نارنجی بی‌حالی شما را از بین می‌برد.
 

*چنانچه از کم خونی رنج می‌برید، میوه‌های قرمز رنگ مانند گیلاس، توت فرنگی و گوشت قرمز مصرف کنید!

 

*بهتر است آدم های افسرده، لباس زرد رنگ بپوشند. غذاهای زرد بخورند و چیز های به رنگ زرد را در پیرامون خود داشته باشند.

رنگ زرد سطح انرژی را بالا برده و از افسردگی پیشگیری می کند. 

 

*اگر کم خواب هستید وسایل اتاق خواب را بنفش کنید، یا از چراغ خواب به رنگ بنفش استفاده کنید.

رنگ بنفش آرامش دهنده و خواب‌آور است.

 

* چنانچه مشکلی پیش روی شماست، از رنگ نیلی استفاده کنید.

 رنگ نیلی کمک می‌کند تا بهتر بیندیشید



نظرات() 
نوع مطلب : اطلاعات عمومی 

تاریخ:دوشنبه 6 دی 1389-07:38 ب.ظ

نویسنده :سعید کریمی مقدم

رنگ واقعی خودم 2

رنگ هایی که در طبیعت دیده می شوند بسیار متنوعند ، شاخص ترین آنها شش رنگ اولیه قرمز ، آبی، زرد ، سبز ، نارنجی و بنفش است که در رنگین کمان دیده می شوند . رنگ های دیگر از ترکیب های متفاوت رنگ های فوق باهم و با سیاه و سفید به وجود می آیند و حاصل ترکیبات مختلف ، تیره شدن ، روشن شدن و نیز کم نمود شدن ( چرک شدن ) رنگهاست ، بدین ترتیب هررنگ دارای سه ویژگی است :
▪ ویژگی اول :
فام یا ته رنگ آن است که نشان می دهد یک رنگ از کدام رنگ یا رنگ های اولیه بوجود آمده است ، مثلاً از قرمز ، نارنجی ، آبی و غیره
▪ ویژگی دوم :
میزان تاریکی و روشنایی رنگ است که نشان می دهد یک رنگ تا چه حد تیره یا روشن است .
▪ ویژگی سوم :
میزان خلوص یک رنگ است که نشان می دهد رنگ تا چه حد درخشان و خالص یا خاموش و چرک است .
بنابراین رنگ ها ممکن است روشن باشند مانند : صورتی ، لیمویی ، آسمانی و …. ممکن است تیره باشند مانند قهوه ای ، سرمه ای و یشمی یا ممکن است خالص و درخشان باشند مانند قرمز ، آبی و ….. یا اینکه ضمن این که نه خیلی روشنند و نه خیلی تیره ، خاموش و چرک باشند مانند آجری ، ماشی و خردلی ، رنگ ها در رابطه با هریک از ویژگی یاد شده تأثیرات بصری و روانی خاصی بر روی بیننده می گذارند .
در رابطه با شدت رنگ ها هرچه یک رنگ شدت بیشتری داشته باشد یعنی خالص تر باشد ، بیشتر خودنمایی می کند ، جلوه بیشتری دارد و دارای تحرک و پویایی بیشتری است . ا ستفاده از رنگ های با شدت بالا محیط را فعال تر و پرجنب و جوش تر نشان می دهد و بر هیجان محیط می افزاید اما هرچه شدت رنگی کمتر می شود از تحرک آن کاسته شده خاموش تر به نظر می رسد و در نهایت که به سمت خاکستری میل می کند رنگ کاملاً خاموش ، بی تحرک ، ساکن و خنثی است . در رابطه با تیرگی و روشنایی رنگ ها ، باید گفت رنگ های تیره محیط را تاریک تر و کوچک تر نشان می دهند ، برخلاف رنگ های روشن که بزرگ تر جلوه می کنند و محیط را روشن تر و پرنورتر جلوه می دهند .
در رابطه با فام یا آنچه که غالباً اصلی ترین وجه رنگ شناخته می شود یعنی مثلاً قرمز، آبی ، زرد، سفید و غیره رنگ ها با توجه به موقعیتشان در طبیعت و نیز نمادهایی که در فرهنگ های مختلف یافته اند معانی و در نتیجه تأثیرات روانی خاصی را سبب می شوند .
● خصوصیات روانی رنگ ها
ـ سبز :
سبز نمایان گر آرامش ، امیدواری ، وقار و ربانیت الهی است و از خشم و فشارهای عصبی می کاهد . رنگ سبز آمیزه ای از دانش و ایمان است ، وقتی سبز متمایل به زرد می شود احساس جوانی و نیروی بهار را به وجود می آورد . رنگ سبز به عنوان رنگ بهشتی در قرآن مطرح شده است : مدهامتان : که درختان آن دو بهشت در منتهای سبزی و خرمی است ( سوره الرحمن – آیه ۶۴ )
متکئین علی رفرف خضر و عبقری حسان : بر رفرف سبز و بساط زیبا تکیه زده اند . (سوره الرحمن – آیه۷۶)
ـ زرد :
زرد مظهر روشنی ، نور ، نشاط و شادابی است . در دنیای کودکان رنگ زرد مطلوب ترین رنگهاست، زرد نمایان گر فرح بخشی ، درخشش و شادمانی است و عنصر عاطفی آن زنده دلی ، امیدواری و تسکین و انبساط خاطر است و علیه افسردگی و خستگی و اضطراب به کار می رود . رنگ زرد از جمله رنگ های مقبولی است که بهجت انگیزی عرفانی دارد .
ـ آبی :
آبی ، رنگی است با طراوت ، آرام ، ساکن ، تسکین دهنده و امیدوار کننده ، در فرهنگ اسلامی چون آسمان آبی بوده و جایگاه فرشته ها و خدا و موجودات پاک می باشد دارای تقدس و احترام خاصی است .
ـ خاکستری :
رنگ خاکستری نه اضطراب آفرین است نه آرامش بخش و عاری از هرگونه هیجان و انگیزه است . خاکستری بیان روحیه ای است مردد و بی طرف و نماد بی تصمیمی است . رنگ پریدگی خاکستری بازتاب ترس و پیری و مرگ است .
ـ سفید :
رنگ سفید در روح آرامش کاملی به وجود می آورد ، سفید سکوتی سرشار از زندگی است و پاکی و خلوص را القاء می کند .
ـ قهوه ای :
قهوه ای رنگ کسالت و بیماری ، مرارت ، خجالت و کم رویی ، اندوه و مرگ است .
ـ سیاه :
رنگ سیاه مظهر پوچی و نابودی است و علامت غم پرستی ، بی حوصلگی ، بی تفاوتی و انزوا و کدورت است .
● نکاتی پیرامون هماهنگی رنگ ها
موضوع بسیارمهم در ترکیب رنگی مسأله هماهنگی رنگهاست . وقتی از دو یا چند رنگ در کنار هم در یک ترکیب رنگی ( مثلاً لباس افراد ) استفاده می شود ، اینکه چه رنگی با چه نسبتی در کنار کدام رنگ قرار گیرد تا ترکیب آنها به نظر متناسب و خوشایند بیاید موضوعی است که نیازمند ذوق و سلیقه و حساسیت کافی است . اگر چه استفاده از بیش از یک رنگ در ترکیبی ، که از چند جزء متفاوت تشکیل شده ، چنانچه رنگ ها درست انتخاب شوند ، به دلیل ایجاد تنوع می تواند دلپذیر باشد ، اما در عین حال هرچه تعداد رنگ های به کاررفته در یک ترکیب رنگی بیشتر باشد خطر ایجاد ناهماهنگی بیشتر می شود .
باتوجه به آنچه گذشت و توجه به این که پوشش یک دست ( مقنعه ، روپوش و شلوار ) دانش آموزان دختر می باید ضمن داشتن زیبایی و تنوع ، با وقار و سنگین ، عاری از خودنمایی و ایجاد هیجان کاذب باشد ، به ویژه برای دانش آموزان دوره راهنمایی و دبیرستان رعایت نکات زیر می تواند مفید باشد :
استفاده از رنگ های غلیط و با شدت زیاد در سطوح وسیع پرهیز شود ، مگر در سطوح کوچک مانند سرآستین ، یقه و غیره ( به اصطلاح در خرج کار ) مخصوصاً برای دبستان ها
انتخاب سه رنگ متفاوت برای روپوش ، شلوار و مقنعه مطلوب نیست
بهتر است شلوار و روپوش هم رنگ و هم جنس انتخاب شوند .
رنگ های مورد استفاده در مقاطع راهنمایی و دبیرستان حتی المقدور کم نمود و ضعیف شده باشد
رنگ مقنعه می تواند مشابه ته رنگ (فام) روپوش و شلوار ولی روشن تر باشد .
در صورتی که برای مقنعه از رنگی متفاوت با شلوار و روپوش استفاده می شود ، باید با توجه به نماد سه گانه رنگ ( فام ، غلظت و روشنی ) با رنگ روپوش و شلوار هماهنگ باشد .
● تحقیقات پژوهشگران در مورد رنگ ها
در یک جمع بندی از مطالعات پژوهشگران در مورد رنگ و با توجه به مطالب ارائه شده ، رنگ های روشن و نزدیک به سفید ضمن افزایش فعالیت عمومی بدن باعث نشاط ، پیشرفت کار و فعالیت های شغلی ، حرفه ای ، تحصیلی و …. می گردد و بر عکس رنگ های تیره اثر کاهندگی در میزان تحرک داشته و باعث کم شدن فعالیت و پیشرفت می گردد .
به نظر جان کولتز چگونگی فضاهای آموزشی و پرورشی از عوامل مؤثر در کارایی درونی آموزش و پرورش می باشد . در تعلیم و تربیت نوین ، فضای فیزیکی مدارس به عنوان یک عامل زنده و پویا در کیفیت فعالیت های آموزشی و پرورشی دانش آموزان ایفای نقش می کند . هنر ارتل تأثیرات رنگ محیطی را میان کودکان مدرسه ای در مونیخ مورد مطالعه قرار داد . رنگ های اصلی مورد مطالعه با تأثیرات مثبت تر ذهنی ، زرد ، زردمایل به سبز ، پرتقالی و آبی روشن بود که در چنین شرایطی نمرات بهره هوشی کودکان ۱۲ نمره افزایش یافت درحالی که در محیط های تیره ( سیاه ، قهوه ای و ….) نمرات بهره هوشی کودکان کاهش یافت.
براساس تحقیقاتی که در سال های ۷۶ و ۷۷ در مدارس دخترانه و پسرانه مقاطع تحصیلی دبستان ، راهنمایی و دبیرستان در سه شهر کشور همدان ( شهرهمدان ) ، قزوین ( شهر اقبالیه ) و کرج انجام گرفته است این نتیجه حاصل شده که رنگ آمیزی کلاس ها به رنگ های چون سبز ، آبی ، صورتی ، زرد و سفید در پیشرفت تحصیلی ، افزایش سازگاری ، افزایش بازدهی در آزمون هوش ، کاهش استرس و افزایش برانگیختگی دانش آموزان تأثیر به سزایی دارد .
کلام آخر آن که با توجه به اهداف تعلیم و تربیت که همانا فراهم نمودن زمینه های رشد و بالندگی ، شکوفایی استعدادها ، تقویت دانش و ایمان و رشد کمالات و فضایل اخلاقی و … است ، چنین نتیجه گیری می شود که رنگ ها به عنوان یکی از ابزارهای بسیار مناسب و مهم در تعلیم و تربیت بوده و به نظر می رسد چنانچه در رنگ آمیزی کلاس ها و محیط مدرسه و همچنین پوشش دانش آمووزان و معلمین از رنگ های روشن و شاد استفاده گردد می توان تأثیرات مهمی در پویایی ، نشاط ، تحرک ، امیدواری ، خلاقیت و … ایجاد نمود و راه را برای رسیدن به اهداف متعالی تعلیم و تربیت هموار ساخت .



نظرات() 
نوع مطلب : اطلاعات عمومی 

تاریخ:دوشنبه 6 دی 1389-07:26 ب.ظ

نویسنده :سعید کریمی مقدم

رنگ واقعی خودم 1

تعریف رنگ
در سال 1666، اسحاق نیوتن، دانشمند نامدار انگلیسی، کشف کرد که چنانچه نور خالص سفید از یک منشور عبور داده شود، به رنگ‌های قابل رؤیت تجزیه می‌شود. نیوتن همچنین کشف کرد که هر رنگ از یک طول موج منحصر به فرد تشکیل شده و قابل تجزیه به رنگ‌های دیگر نیست.
آزمایش‌های بعدی نشان داد که با ترکیب نورها می‌توان رنگ‌های مختلف را ایجاد کرد. برای مثال، نور قرمز در ترکیب با نور زرد، رنگ نارنجی را به وجود می‌آورد. رنگی که بر اثر ترکیب دو رنگ دیگر به وجود آید را ترکیبی می‌گویند. بعضی از رنگ‌ها، مثل زرد و ارغوانی، در صورت ترکیب شدن، همدیگر را خنثی می‌کنند و نور سفید می‌سازند. این رنگ‌ها را نیز رنگ‌های مکمّل می‌نامند.
تاثیرات رنگ‌ها از نظر روان‌شناسی
با وجودی که اثر رنگ‌ها تا حدودی ذهنی است و در مورد اشخاص مختلف فرق می‌کند امّا برخی از تاثیرات رنگ‌ها دارای معنی یگانه‌ای در سراسر جهان هستند. رنگ‌هایی که در طیف رنگ‌ها در ناحیه قرمز قرار دارند به عنوان رنگ‌های گرم شناخته می‌شوند که این دامنه‌اش از احساسات گرم و صمیمانه تا احساس خشم و عصبانیت متغیر است.
رنگ‌هایی که در ناحیه آبی طیف قرار دارند، رنگ‌های سرد نامیده می‌شوند و شامل آبی، ارغوانی و سبز هستند. این رنگ‌ها معمولاً آرامش بخشند امّا گاهی نیز ممکن است احساس غمگینی و بی‌تفاوتی را به ذهن آورند.
روان‌شناسی رنگ‌ها به عنوان روش درمان
در برخی از فرهنگ‌های قدیمی، از جمله مصری‌ها و چینی‌ها، از رنگ‌ها برای درمان استفاده می‌شده است. این کار که گاهی به آن نور درمانی یا رنگ شناسی نیز گفته می‌شود هنوز هم به عنوان روش درمان جایگزین مورد استفاده قرار می‌گیرد.
در این روش:
•از رنگ قرمز برای تحریک بدن و ذهن و افزایش تمرکز استفاده می‌شود.
•از رنگ زرد برای تحریک اعصاب استفاده می‌شود.
•از رنگ نارنجی برای بالا بردن سطح انرژی استفاده می‌شود.
•از رنگ آبی برای کاهش درد و تسکین بیمار استفاده می‌شود.
•از رنگ نیلی برای تسکین ناراحتی‌های پوستی استفاده می‌شود.
اغلب روان‌شناسان به رنگ درمانی به دیده شک و تردید می‌نگرند و می‌گویند که درباره تاثیرات احتمالی رنگ‌ها اغراق شده و رنگ‌ها در فرهنگ‌های مختلف، معانی متفاوتی دارند. پژوهش‌ها نشان داده‌اند که در بسیاری از موارد، تاثیرات رنگ‌ها در تغییر حالت افراد، تاثیراتی زودگذر و موقتی بوده است. برای مثال، قراردادن افراد در اتاق آبی ممکن است در ابتدا احساس آرامش در آن‌ها به وجود آورد امّا این اثر پس از آن که آن‌ها آرامششان را بازیافتند، به تدریج کاهش خواهد یافت.
روان‌شناسی رنگ‌های مختلف
1- روان‌شناسی رنگ سیاه
•سیاه تمام نورها در طیف رنگ‌ها را جذب می‌کند.
•سیاه معمولاً به عنوان نماد ترس یا شیطان مورد استفاده قرار می‌گیرد امّا به عنوان نشانگر قدرت نیز شناخته می‌شود. از رنگ سیاه برای نشان دادن شخصیت‌های خطرناک مثل دراکولا و یا جادوگران استفاده می‌شود.
•رنگ سیاه در بسیاری از فرهنگ‌ها برای مراسم سوگواری مورد استفاده قرار می‌گیرد. این رنگ همچنین نشانگر غمگینی، جذابیت جنسی و رسمی بودن است.
•در مصر قدیم، رنگ سیاه نشانگر زندگی و تولّد دوباره بود.
•رنگ سیاه معمولاً به دلیل لاغر نشان دادن در نمایش‌های مد مورد استفاده قرار می‌گیرد.
2- روان‌شناسی رنگ سفید
•رنگ سفید، نماد معصومیت و پاکی است.
•رنگ سفید می‌تواند در انسان احساس فضای بیشتر به وجود آورد.
•رنگ سفید معمولاً نشانگر سرما، پاکیزگی و آرامش است. اتاقی که کاملاً به رنگ سفید نقاشی شده باشد ممکن است جادار و بزرگ به نظر آید امَا خالی و سرد است. بیمارستان‌ها و کادر پزشکی از رنگ سفید برای ایجاد حس پاکیزگی استفاده می‌کنند.
3- روان‌شناسی رنگ قرمز
•رنگ قرمز، رنگ گرمی است که برانگیزاننده هیجانات قوی است.
•رنگ قرمز، نشانگر عشق، حرارت و صمیمیت است.
•رنگ قرمز، به وجود آورنده احساس شور و هیجان است.
•رنگ قرمز، تحریک کننده احساس خشم و عصبانیت است.
4- روان‌شناسی رنگ آبی
•آبی، رنگ مورد علاقه بسیاری از مردم و محبوبترین رنگ در بین مردان است.
•رنگ آبی، احساس آرامش را به ذهن می‌آورد و معمولاً نشانگر صلح، امنیت و نظم است.
•رنگ آبی، می‌تواند احساس غم، درون‌گرایی یا گوشه‌گیری را در بعضی افراد به وجود آورد.
•رنگ آبی معمولاً برای دکور دفاتر مورد استفاده قرار می‌گیرد زیرا تحقیقات نشان داده است که افراد در اتاق‌های آبی کارآیی بیشتری دارند.
•رنگ آبی با وجودی که از محبوبترین رنگ‌هاست امّا یکی از رنگ‌هایی است که کمترین اشتها را بر می‌انگیزد. در برخی از برنامه‌های کاهش وزن توصیه می‌شود که غذای خود را در بشقاب‌های آبی بکشید. رنگ آبی به ندرت به صورت طبیعی درخوراکی‌ها وجود دارد. همچنین رنگ آبی غذا معمولاً به عنوان نشانه فاسد بودن و یا سمّی بودن آن در نظر گرفته می‌شود.
•رنگ آبی می‌تواند باعث کاهش ضربان قلب و حرارت بدن گردد.
5- روان‌شناسی رنگ سبز
•رنگ سبز، رنگ سردی است که نماد طبیعت است.
•رنگ سبز، نشانگر آرامش، خوشبختی، سلامتی و حسادت است.
•پژوهشگران دریافته‌اند که رنگ سبز می‌تواند باعث افزایش قابلیت خواندن گردد. برخی از دانش‌آموزان و دانشجویان با قراردادن یک برگه شفاف سبز رنگ بر روی صفحه کتاب، می‌توانند مطالب را با سرعت بیشتری از حدّ معمول بخوانند و درک کنند.
•رنگ سبز، از دیر باز نماد باروری بوده و در قرن پانزدهم برای لباس عروسی به کار می‌رفته است.
•از رنگ سبز در دکوراسیون به دلیل اثر آرام بخشی آن استفاده می‌شود.
•رنگ سبز باعث کاهش استرس می‌شود. کسانی که در فضای کاری سبز رنگ کار می‌کنند، کمتر دچار دردهای دستگاه گوارش می‌شوند.
6- روان‌شناسی رنگ زرد
•رنگ زرد، رنگی گرم وشاد است.
•رنگ زرد به دلیل مقدار زیاد نوری که منعکس می‌کند، بیشتر از بقیه رنگ‌ها چشم را خسته می‌کند. استفاده از رنگ زرد برای پس زمینه کاغذ یا نمایشگر کامپیوتر می‌تواند باعث چشم درد یا در حالت‌های خاص از دست دادن بینایی گردد.
•رنگ زرد می‌تواند احساس رنجیدگی و خشم را به وجود آورد. با وجودی که رنگ زرد به عنوان یک رنگ شاد شناخته می‌شود اما بیشتر مردم در اتاق‌های زرد رنگ، هیجانشان را از دست می‌دهند و بچه ها نیز در اتاق‌های زرد رنگ بیشتر گریه می‌کنند.
•رنگ زرد باعث افزایش سوخت و ساز بدن انسان می‌گردد.
•چون رنگ زرد، از بقیه رنگ‌ها زودتر دیده می‌شود، بیشتر از بقیه برای جلب توجه مورد استفاده قرار می‌گیرد.
7- روان‌شناسی رنگ ارغوانی
•رنگ ارغوانی نماد وفاداری و ثروت است.
•رنگ ارغوانی نشانگر عقل و معنویت است.
•رنگ ارغوانی خیلی کم در طبیعت وجود دارد و به همین دلیل ممکن است به عنوان نشانه مصنوعی یا غیر عادی بودن در نظر گرفته شود.
8- روان‌شناسی رنگ قهوه‌ای
•رنگ قهوه‌ای، رنگی طبیعی است که برانگیزاننده حس قدرت و اطمینان‌پذیری است.
•رنگ قهوه‌ای همچنین می‌تواند حس غم و انزوا را به وجود آورد.
•رنگ قهوه‌ای، حس گرما ، محبت، آسایش و امنیت را به ذهن می‌آورد.
•رنگ قهوه‌ای معمولاً بیانگر طبیعی بودن، زمینی بودن و متفاوت بودن است اما گاهی می‌تواند نشانگر پیچییدگی نیز باشد.
9- روان‌شناسی رنگ نارنجی
•رنگ نارنجی، ترکیب زرد و قرمز است و به عنوان یک رنگ انرژی‌زا در نظر گرفته می‌شود.
•رنگ نارنجی، احساس هیجان، گرما و شور و شوق را به ذهن می‌آورد.
•رنگ نارنجی، معمولاً برای جلب توجه مورد استفاده قرار می‌گیرد.
10- روان‌شناسی رنگ صورتی
•رنگ صورتی، در واقع همان رنگ قرمز کم رنگ است و معمولاً نشانگر عشق است.
•رنگ صورتی اثر آرام‌بخشی دارد. در ورزشگاه‌ها معمولاً رختکن تیم حریف را به رنگ صورتی نقاشی می‌کنند تا بازیکنان آن‌ها کم انرژی و منفعل شوند.
•با وجودی که اثر آرام بخشی رنگ صورتی مشخص شده است ولی پژوهشگران دریافته‌اند که این اثر تنها در خلال مواجهه اولیه به وجود می‌آید. مثلاً هنگامی که از این رنگ در زندان‌ها استفاده شد، زندانیان پس از عادت کردن به آن، حتی نا آرامتر از قبل شدند.



نظرات() 
نوع مطلب : اطلاعات عمومی 

تاریخ:یکشنبه 5 دی 1389-01:56 ب.ظ

نویسنده :سعید کریمی مقدم

لوئیس مامفورد و دیدگاه "شهر مهد تمدن و فرهنگ"

شهر ساز آمریکایی(لوئیس مامفورد) از زندگی شهری دید گاهی متفاوت از دیدگاه ویرث داشت . طرفداران عقاید مامفورد بر نقش های اجتماعی و متقابل که در عملکردهای شهری ظهور می نمایند ، تاکید دارند .
او عقاید طرفداران ویرث را که بر برتری شهر ها در پرورش روابط فاقد هویت بشری اتفاق نظر داشتند را معتبر نمی دانست ، بلکه بالعکس او معتقد بود که روابط اولیه بسیار مهم در شهرها باعث نو آوری های اجتماعی و روابط جدید گردیده است.
برای مامفورد زندگی شهری زندگی ای خلاق و نمایشی بوده و شهر مهد تمدن هایی است که برای قرون متمادی منبع ظهور و بروز ابداعات بسیاری بوده است . او بر این عقیده استوار بود که شهر نمایشی از فعالیتهای اجتماعی است و کلیه عملکرد های شهری بدلیل رخ دادن در محیط های شهری (مثلاً خیابان های شهر ) ، شدت بیشتری به خود می گیرند. لوئیس مامفورد معتقد بود که تعاملهای اجتماعی سنگین در شهرها به مثابه شریانهای زندگی شهری می باشند ، که بر نظرات کلیه شهرسازان تاثیر می گذارد. .به عنوان مثال ژان ژاکوبز ایده شهرهای پیاده و نقش مهم فرهنگ خیابان ها را قویا مورد حمایت قرارداد. (همانند ویلیام .اچ وایت )
شهر ساز فرانسوی رولند بارث زندگی فشرده را در مرکز شهر مورد نظاره قرار داده و آن را نمونه ای از شهوترانی می داند که تنوع انسانی بر آن غالب شده و انسانها می توانند همنوعان خود را از فاصله ای مطمئن مورد مشاهده و مطالعه قرار می دهند. (گاتدنیر) این نظریه به نوعی خیال پردازی و هیجانات انسانی را مورد تحریک قرار می دهد.
طراحانی چون الن ژاکوبس و دونالد اپلیارد بر اهمیت نقش خیابان در فرهنگ شهری تاکید نموده اند ، که این عقیده آنها ، توسط شهر سازان اخیر مورد بسط و گسترش واقع گردیده است. لازم بذکر است که لوییس مامفورد و وایت ، مکانهای عمومی شهری را همانند سکوی نمایش تئاتر دانسته که ساکنین شهر ها می توانند از فرهنگ شهری عمل و تعامل در این صحنه بهره جویند.
از یک منظر مامفورد و ویرث هم عقیده اند در مجموع شهر ، توسط هر دوی این کارشناسان به عنوان فضایی محدود مورد اتفاق نظر واقع شده است . روابط اجتماعی در داخل موسسات اجتماعی و گروههای اجتماعی دسته بندی شده است هر چند که در گذشته ارتباطات قومی - همسایگی بعنوان اجتماعات تجاری و داوطلبانه تلقی می شد و بسیاری از ترکیبات گروهی از این دست ، باعث ظهور خروجی هایی از قبیل اجتماعات و گردهمایی های ثابتی می شده اند . مامفورد اعلام می دارد که مهمترین علائم فیزیکی ثبوت شهرها عبارتند از :سایت های محدود ، پناهگاهی ماندگار و امکانات دائمی تولید مبادله وانبار داری .
ممهمترین علائم اجتماعی ثبوت شهرها عبارتند از :تقسیم بندی اجتماعی مشاغل كه تنها زندگی اقتصادی را تامین نمی کند بلکه چرخه فرهنگی را هدایت می کند.
شهر در معنای گسترده آن شبکه ای جغرافیایی ، سازمانی اقتصادی و چرخه ای گروهی ، نمایشی از فعالیت های اجتماعی ویک سمبل زیبا شناختی از اجتماع تعاونی ومشارکتی است.
در اینجا شاهد نوعی تفکر قدیمی هستیم که توسط نویسندگان جدید به نوعی اتفاق ناخوشایند تبدیل شده است .لوییس مامفورد ، شهر را مترادف با تمدن می دانست که اگرچه این نظریه در وهله اول ، نظری قاطع بود اما اکنون کمی قدیمی به نظر میرسد .هرچند که این عقیده در زمان خود در مقابل سایر تعاریف نابالغ، کهنه و غیر مدرنی که ارائه گردیده بود ، بسیار زیبا می نمود اما اکنون این تعریف در مقیاس جهانی ازدرجه اعتبار بالایی برخوردار نیست.ضمنا دیدگاه او از فرهنگ شهری بر مستندات محدود دنیای قدیم استوار بود .
تمام گفته های او در مورد منحصر به فرد بودن شهر با درجه اهمیتی ای که وی برای نقش اجتماعی نواحی حومه ای مورد تاکید قرار داده بود ، بعدها ثابت گردید که اشتباه بوده است . هر چند که بسیاری از تعاملات اجتماعی نمایشی مورد نظر این شهرساز امروزه از طریق اینترنت و تلفن همراه ، بدون هیچ دغدغه ای ، جایگزین تعاملات خیابانی و رو در رو در جوامع و نواحی کاملاً شهری گردیده است .
در کمال ناباوری در مقام مقایسه نظریه مامفورد که " شهر را مهد تمدن " می دانست اخیراً در اروپا توسط جامعه اروپاییان متحد مورد توجه قرار گرفته است.



نظرات() 
نوع مطلب : شهر سازی 

تاریخ:یکشنبه 5 دی 1389-01:54 ب.ظ

نویسنده :سعید کریمی مقدم

لوئیس مامفورد کیست؟

لوئیس مامفورد
شهر انسان (Anthropopolis)


لوئیس مامفورد (Lewis Mumford )
لوئیس مامفورد(1895-1990) منتقد معماری، طراح شهر و تاریخنگار فرهنگی آمریکایی بود. در هنرستان فنی درس خواند و در هفده سالگی به نویسندگی دل بست و در کنار کارهای فنی مانند نقشه برداری، برای آموزش نویسندگی به کالج رفت. در همین هنگام با نوشته های پاتریک گدس آشنا شد و آراء و نظریات وی را پی گرفت.
با نگاهی گذرا بر نگرش دیدگاه های مامفورد می توان سه دوره را بازشناخت:

الف)دوره نخست:
در این دوره که مصادف با جنگ جهانی اول (1918-1914) و دوره جوانی وی می باشد. مامفورد بیشتر آرمانگرا و علاقمند به کارهای هنر و معماری بود.
ب) دوره دوم :
از آغاز کار اصلی مامفورد نویسندگی و نقد دیدگاه های اجتماعی-فرهنگی بود. توجه ویژه ای به مفهوم و پدیده شهر به عنوان یک نهاد اجتماعی داشت. از این دیدگاه بیشتر فعالیت های او در این دوره بر مسائل شهر بویژه بر برنامه ریزی منطقه ای و شهری متمرکز بود. در این دوره همراه با هنری رایت، کلارنس اشتاین " گروه برنامه ریزی منطقه ای" را برای " مسکن نیویورک" و "شورای برنامه ریزی منطقه ای" و "شورای برنامه ریزی اجتماعی" را در "انستیتو آمریکایی معماری" تاسیس کرد. اهمیت کار او در این دوره تا اندازه ای است که صاحب نظران شهرسازی از آن به عنوان نظریه پرداز" انسانگرا " و یا نظریه پردازان جامعه شناحتی شهری، "فرهنگرا "نام برده شده است.
ج) دوره سوم:
دورانی است که مامفورد به ارائه نظریه هایی درباره پدیده فن و فنآوری، تاثیر آن بر روابط اجتماعی مردم و تاثیر از آن می پردازد. در این دوره مامفورد با نوشتن کتاب شهر در تاریخ در جستجوی پدیدهای تاثیرگذار بر فرهنگ و تمدن شهری بود. فعالیت های او در این دوره منجر شد که در نزد اندیشمندان از او با نام "مورخ" و "جامعه شناس" یاد شود.
مامفورد در سال های دراز با مجله های تخصصی نظیر "روزنامه بنیاد آمریکایی معماری"، "گزارش معماری" و "منظر معماری" همکاری می کرد. او استاد برنامه ریزی شهری در دانشگاه پنسیلوانیا و استاد مدعو ام.ای.تی بود.(پاکزاد، 1386 :403)

فلسفه برنامه ریزی مامفورد:
در فلسفه برنامه ریزی مامفورد به سه محور فکری بر می خوریم:
1)طبیعت گرا:
مامفورد طبیعت گرا بود. زیرا به وحدت کیهان و نظام هستی باور داشت. باور به ماده، انرژی، روح و خداوند در نظر او مهم و به صورت یک حقیقت جلوه می کرد. اما همه آنها با یک پیوند درونی به یک سوگیری خاص نسبت می داد و از آن با عنوان مادر طبیعت نام می برد. مامفورد مانند همه اندیشمندان مکتب اکولوژیک، پیشرفت تمدن بشر و توسعه اجتماعی-اقتصادی جوامع انسانی را بصورت چرخه زندگی تحلیل می کرد. یعنی توسعه را نه به شکل مستقیم بکله منحنی وار می دانست. در درون این چرخه زندگی چهار فصل را شناسایی کرد:
1. دوره بهار یا دوره گل دادن کار توسعه
2. دوره تابستان یا دوره به بار نشستن توسعه
3. دوره پاییز یا دوره پژمردگی تدریجی توسعه
4. دوره زمستان یا دوره توقف توسعه(شکوهی،1373 : 425)
2) تکامل گرا:
بسیاری مامفورد را یک آنارشیست اجتماعی (باور به تعاون و همیاری میان انسان ها) میدانند. مامفورد بر همیاری، معیارهای انسانی، خانواده، محله و گروه های کوچک تاکید می کند. یعنی همیاری مردم و حذف هرگونه اقتدارگرایی و قدرت طلبی.
3) انسان گرا:
زیرا اعتقاد داشت دنیا دارای چنان منابعی است که رفاه اجتماعی همه افراد بشر را تامین می کند و برنامه ریزان باید به جای راه های غیر انسانی سودگرای جهانی، با تفکر و اندیشه به ایجاد محیط گرم و صمیمانه اجتماعی میان مردم بپردازد.


ادامه مطلب

نظرات() 
نوع مطلب : بیوگرافی 



  • تعداد صفحات :2
  • 1  
  • 2